sd5236

آشنایی با انواع آزمایشگاه

با انواع آزمایشگاه بیشتر آشنا شویم …

شاید بتوان گفت تمام افراد حداقل یک بار در طول عمر خود تحت انجام آزمایش های بالینی قرار می گیرند. کلمه آزمایشگاه را بارها با پسوندهای مختلف شامل آزمایشگاه تشخیص طبی ، آزمایشگاه پاتوبیولوژی و یا آزمایشگاه ژنتیک و پاتوبیولوژی شنیده ایم . اما این پسوند های مختلف  به چه علت هایی  به آزمایشگاه ها اتلاق  می شود و بر حسب چه تفاوت هایی مجزا می گردند در زیر به اجمال در باره ی این پسوندها و تفاوت هایشان صحبت و بحث شده است.

آزمایشگاه تشخیص طبی :

طبق تعریف انجام شده از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، عنوان آزمایشگاه تشخیص طبی به مرکزی  نسبت داده می شود که بر حسب مجوز این سازمان شروع به فعالیت کرده باشد. آزمایشگاه های تشخیص طبی دارای بخش های بیولوژیکی مختلفی مانند : میکروبیولوژی، سرولوژی، بیوشیمی، هماتولوژی، ایمونولوژی و بافت شناسی و سلولی مولکولی و … تشکیل شده است.

مسئول فنی کیست :

مسئول فنی فردی با تحصیلات دکترای داروسازی ، دامپزشکی ، شیمی یا بیولوژی که با کسب گواهینامه دوره تکمیلی آزمایشگاهی یا گواهینامه رسمی تخصصی در امور آزمایشگاهی  از دانشکده های پزشکی و یا مراکز علمی معتبر مجاز به تاسیس آزمایشگاه تشخیص طبی می باشد.

چه کسانی در بخش های فنی آزمایشگاه مشغول به فعالیت می شوند:

فارغ التحصلان رشته علوم آزمایشگاهی ، میکروبیولوژی ، ژنتیک ،بیوشیمی و شاخه های بیولوژی از مراکز آموزش عالی می توانند در بخش های مرطبت با رشته تحصیلی خود مشغول به فعالیت شوند.

آزماشگاه پاتوبیولوژی

بخش‌های آزمایشگاه تشخیص طبی عبارتند از:

بخش پذیرش و جواب دهی.
بخش نمونه گیری.
بخش بیوشیمی.
بخش هماتولوژی و بانک خون.
بخش میکروب شناسی و قارچ شناسی.
بخش انگل شناسی و ادرار.
بخش هورمون شناسی.
بخش سم شناسی و گاز‌های خونی.
بخش ایمونولوژی.

چگونگی وظایف هر بخش به طور مختصرو مفید در هر بخش مربوطه در این سایت مورد بحث قرار گرفته است با رجوع به هر بخش می توانید اطلاعات بیشتری را کسب نمائید.
آزماشگاه پاتوبیولوژی :

واژه پاتولوژی به معنای آسیب شناسی می باشد. به متخصصان پاتولوژی اصطلاحا پاتولوژیست گفته می شود. در این آزمایشگاه ها و بخش پاتولوژی نمونه از نظرمیکروسکوپی و مورفولوژی مورد بررسی قرار می گیرند. این بخش نمونه ها را بیشتر از جهت سرطان و تومورها مورد بررسی قرار می دهد. لازم به ذکر است بیشتر آزمایشگاه های پاتولوژی تمامی بخش های آزمایشگاه های طبی را دارا می باشند و بخش پاتولوژی بخشی اضافه بر سایر بخش ها می باشد در آن صورت به آنها آزمایشگاه پاتوبیولوژی گفته می شود.
آزمایشگاه ژنتیک :

در این بخش به تشخیص بیماری های ژنتیکی به روش های مختلفی مانند PCR  یا کاریوتایپ می پردازند .

با تشکر

مدیریت سایت آزمایشگاه پزشکی کوشا

 آزمایشگاه تشخیص طبی |آزمایشگاه کوشا|آزمایشگاه کرج

آزمایشگاه تشخیص طبی |آزمایشگاه کوشا|آزمایشگاه کرج

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>